مسئله 424- اگر كسى بدن انسان مردهاى را كه
سرد شده و غسلش ندادهاند، مس كند، يعنى جايى از بدن خود را به آن برساند، واجب
است «غسلِ مسِّ ميّت» انجام دهد. چه در خواب مس كند چه در بيدارى، با اختيار مس
كند يا بىاختيار، حتّى اگر ناخن و استخوان و موى او به ناخن و استخوان و موى ميّت
برسد بايد غسل كند، ولى اگر حيوان مردهاى را مس كند غسل بر او واجب نيست.
مسئله 425- براى مسّ مردهاى كه تمام بدن او
سرد نشده، غسل واجب نيست، اگرچه جايى را كه سرد شده مس نمايد.
صفحه 75
مسئله 426- براى مسّ بچّۀ مرده، حتّى بچّۀ
سقط شدهاى كه چهار ماه او تمام شده، غسل مسّ ميّت واجب است، بلكه بهتراست براى
مسّ بچّۀ سقط شدهاى كه از چهار ماه كمتر دارد غسل كرد، بنابراين اگر بچّۀ چهار
ماههاى مرده به دنيا بيايد، مادر او بايد غسل مسّ ميّت كند، بلكه اگر از چهار ماه
كمتر هم داشته باشد بهتر است مادر او غسل نمايد.
مسئله 427- بچّهاى كه بعد از مردن مادر به
دنيا مىآيد، وقتى بالغ شد واجب است غسل مسّ ميّت كند.
مسئله 428- اگر انسان، ميتى را كه سه غسل او
كاملًا تمام شده مس نمايد، غسل بر او واجب نمىشود، ولى اگر پيش از آنكه غسل سوّم
تمام شود جايى از بدن او را مس كند، گرچه غسل سوّم آنجا تمام شده باشد بايد غسل
مسّ ميّت نمايد.
مسئله 429- اگر ديوانه يا بچّۀ نابالغى ميّت
را مس كند، بعد از آنكه آن ديوانه عاقل يا بچّه بالغ شد، بايد غسل مسّ ميّت
نمايد، چنانچه قبل از بلوغ هم مىتواند غسل كند.
مسئله 430- اگر از بدن زنده يا مردهاى كه غسلش ندادهاند،
قسمتى كه داراى استخوان است جدا شود و پيش از آنكه قسمت جدا شده را غسل دهند انسان
آن را مس نمايد، بايد غسل مسّ ميّت كند، ولى اگر قسمتى كه از زنده جدا شده استخوان
نداشته باشد، براى مسّ آن غسل واجب نيست.
مسئله 431- براى مسّ استخوان و دندان و هر
چيزى كه از مرده جدا شده و آن را غسل ندادهاند حتّى مو بايد غسل كرد، ولى براى
مسّ استخوان و دندانى كه از زنده جدا شده و گوشت ندارد، غسل واجب نيست.
مسئله 432- غسل مسّ ميّت را بايد مثل غسل
جنابت انجام دهند و لازم نيست كسى كه غسل مسّ ميّت كرده براى نماز وضو بگيرد، گرچه
بهتر است وضو هم بگيرد.
مسئله 433- اگر چند ميّت را مس كند يا يك
ميّت را چند بار مس نمايد، يك غسل كافى است.
مسئله 434- براى كسى كه بعد از مسّ ميّت غسل
نكرده است، روزه گرفتن و توقّف در مسجد و جماع و خواندن سورههايى كه سجدۀ واجب
دارد، مانعى ندارد، ولى براى نماز و مانند آن بايد غسل كند.